Współcześnie silniki elektryczne coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku. Dynamicznie weszły i nieustannie rewolucjonizują rynek motoryzacyjny. Silnik elektryczny jest maszyną, która zmienia energię elektryczną na energię mechaniczną. Zazwyczaj tego rodzaju silnik składa się z tak zwanego stojana oraz elektromagnesów. Obecnie rozróżnić można wiele rodzajów silników elektrycznych. Jednak z uwagi na kryteria rozróżnia się kilka najważniejszych rodzajów. Ze względu na prąd zasilający wyróżnia się silnik elektryczny prądu przemiennego oraz stałego.
Rodzaje silników
Z kolei ze względu na zasadę działania można rozróżnić silniki indukcyjne, komutatorowe oraz synchroniczne. Ponadto ze względu na budowę wyróżnia się silniki pierścieniowe, klatkowe oraz indukcyjne. Ostatnią grupę mogą stanowić silniki scharakteryzowane jako uniwersalne. Jakie zatem wyróżnia się rodzaje silników elektrycznych? Silnikiem elektrycznym, który obecnie posiada najszerszą paletę zastosowań, jest silnik indukcyjny. Charakteryzuje się dużą uniwersalnością, ponieważ moc tworzonych silników indukcyjnych zaczyna się od miliwatów i może dochodzić do megawatów. Taki rodzaj silnika najczęściej wykorzystywany jest w szeroko pojętym przemyśle, ale również w sprzęcie domowym. Należy również zaznaczyć, że taki silnik posiada dwie podstawowe części takie jak: ruchomy wirnik i nieruchomy stojan. Innym rodzajem silnika elektrycznego jest silnik klatkowy. W tym modelu silnika wirnik określany jest jako walec, w którym umieszcza się aluminiowe bądź miedziane pręty. Z kolei obwód elektryczny w silniku klatkowym zawsze jest zwarty. Dlatego też nie można odłączyć z silnika wszelkich elementów dodatkowych.
Odpowiednia regulacja
Także odpowiednia regulacja silnika realizowana jest z wykorzystaniem zmiany częstotliwości napięcia. Ostatnim rodzajem jest silnik synchroniczny. Jest to silnik elektryczny prądu przemiennego, w jakim prędkość wirowania wirnika oraz prędkość pola magnetycznego jest synchroniczna. Dlatego bardzo podobnie jak w silniku asynchronicznym, bardzo często posiada on trójfazowe uzwojenie. Jednak wcześniej starsze rozwiązania dotyczące budowy takich silników zakładały, że wirnik powinien przede wszystkim być wykorzystany w postaci uzwojenia nawiniętego. Obecnie wykonuje się to jednak inną metodą, gdzie także wirniki wykorzystywane są jako wirniki cylindryczne. Warto podkreślić, że obecnie produkowane silniki elektryczne do różnorodnego zastosowania mają charakteryzować się przede wszystkim wytrzymałością i innowacyjnością w zakresie ich konstrukcji mechanicznej.